לראות את סבא

מפגש קריאה לזקנים
מועדון חיבוק מארח סופרת

מפגשי החיבוק שלנו לגיל השלישי מתאימים לסבים וסבתות, אוהבי ספרים וחברים. מפגשי הקריאה כוללים התכנסות בקבוצות אינטימיות בזום וקריאה מתוך ספר ושיח מעשיר בין המשתתפים, רובם פנסיונרים מכל רחבי הארץ.

מפגש עם סופר

באחד ממפגשי קבוצת הקריאה שלנו, התארחה סופרת שהכניסה אותנו לערב ליל הסדר. יוני ושמוליק נוסעים לאסוף את סבא זאב לארוחת החג. ככה מתחיל הספר “מתי בפעם האחרונה ראית את סבא?”  מאת טובית נייזר. אין ישראלי שלא יכול להזדהות עם הסצנה הזו, של ערב חג, פקקים בכבישים, אנשים עם חולצות לבנות מחזיקים מגשים, ההכנות בעיצומן, ויש מישהו שאחראי לאסוף את סבתא וסבא.
טובית, כותבת מוכשרת, עיתונאית לשעבר בידיעות אחרונות ויזמית סדרתית, הוציאה לאחרונה את ספר הביכורים שלה, דרמה משפחתית בן-דורית, העוסקת בקושי של השילוב בין חיי שגרה עמוסים ותובעניים לבין הרצון לשמר זמן איכות, בעיקר עם בני הגיל השלישי במשפחה, שמוצאים עצמם לא פעם, בודדים ומבודדים.
הספר מתחיל כשסבא זאב ואוולין, המטפלת הפיליפינית שלו נעלמים, כאילו בלעה אותם האדמה. הספר כתוב בצורה סוחפת ומותחת, ואף נותן מבט מעמיק לתוך חייהם של העובדים הזרים, שמקריבים כל כך הרבה מההווה שלהם למען עתיד משפחתם. טובית ראיינה חמישים מטפלות בקשישים פיליפיניות כדי להבין את ההתמודדויות הרבות של האנשים הללו שהם, במידה רבה, שקופים ובלתי נראים בתוך החברה שלנו.

הקראה חיה של ספרים למבוגרים

טובית בחרה מספר קטעים מהספר והקריאה בקולה, כל הגמלאיות שלנו הקשיבו במתח למתרחש והגיבו בין לבין, שאלו שאלות, סיפרו ושיתפו מתוך חייהן האישיים. “אז לאן לדעתכן נעלם סבא זאב?” שאלה טובית את הקהל והוסיפה שבפעם הראשונה, תחרוג ממנהגה ותחלוק את סוף הסיפור, כמו שאומרים – תעשה “ספוילר”.
לפני שהקריאה את הפרק האחרון, כמה משתתפות ניסו לנחש, המציאו סופים מעניינים לספר והייתה אפילו אחת שניחשה מה קרה לסבא! כמובן שלא נגלה מה הסוף, רק נאמר שהוא מפתיע, מקורי וגרם לכולנו, ללא יוצא מן הכלל, לחייך מאוזן לאוזן. כך יצאנו אל השבת, עם הרבה חומר למחשבה ולב שמח.
להצטרפות לקבוצת חיבוק>

לפרטים על הפעילות לגיל השלישי>

לאתר הסופרת>